Semenele dezechilibrelor hormonale

Află aici

Germenii și vlăstarii: hrana viitorului

23.02.2015

Germenii și vlăstarii au ocupat un loc important în alimentația oamenilor încă din vechime. Se menționează că popoarele asiatice îi consumau încă din anul 3000 Î.H., păstrând tradiția alimentară până în zilele noastre

Semințele germinate și crescute în vlăstari sunt doze naturale concentrate de proteine, vitamine, minerale și enzime care sunt ușor de asimilat și de folosit în corpul nostru.

Ce sunt mai concret germenii și vlăstarii?

Germenii sunt semințele diverselor cereale și plante care au fost lăsate la încolțit. Când sămânța încolțește, în ea se dezvoltă nutrienți pentru a asigura nutriția viitoarei plante. Prin germinare, digerarea și asimilarea nutrienților este facilitată întrucât nutrienții sunt simplificați: proteinele în aminoacizi, grăsimile în acizi grași esențiali, amidonul în zaharuri etc.

Vlăstarii

Sunt germenii diverselor semințe cu lungimea plantei ce depășește 5-10 mm.
Planta în proces de încolțire, înainte de maturizare constituie o comoară a naturii destul de puțin cunoscută, o sursă imensă de nutrienți, săruri, minerale și vitamine care ne stau la dispoziție ascunse în diversele tipuri de semințe.

Ce substanțe nutritive conțin germenii și vlăstarii?

Sunt foarte bogați în: vitamina A, complexul vitaminic B, vitamina E, vitamina C, minerale: calciu, magneziu, fier, fosfor, potasiu, zinc, seleniu, crom și clorofilă – cu rol în detoxifiere și efect antioxidant. Practic procesul de germinare crește valoarea nutrițională și îmbunătățește digestia și asimilarea.

Pe lângă elementele benefice (macronutrienți, vitamine, oligoelemente, fitonutrienți etc.) semințele conțin și antinutrienți care țin “blocată” forța vitală, lăsând planta să se dezvolte doar când condițiile devin prielnice (temperatura, umiditate). Când germinăm semințele aceasta “forță vitală” este eliberată, crescând rapid cantitățile de vitamine (ex. vitamina E in grâul încolțit), enzime (ex. SOD in orzul verde), fitonutrienți (ex. glucorafanin în germenii de broccoli, de 20 de ori mai mult decât în planta matură), antioxidanți și chiar aminoacizi liberi.

Beneficiile consumului de germeni și vlăstari

  • germenii pot avea de 100 de ori mai multe enzime decât fructele și legumele crude
  • calitatea proteinelor din fasole, nuci, semințe sau boabe este îmbunătățită atunci când ele sunt incoltite
  • aport ridicat de fibre
  • aportul de vitamine este cu mult îmbunătățit
  • conținutul de acizi grași esentiali crește
  • scad tensiunea arterială datorită conținutului mic de sare, protejează împotriva bolilor de inimă, reglează glicemia, reduc colesterolul și implicit, riscul de infarct
  • datorită efectului de detoxifiere, germenii ne vor ajuta și să dobândim o piele fină și radiantă, dar și un păr des și sănătos. 

Cum se păstrează și cum se consumă germenii?

Germenii și vlăstarii trebuie sa fie plăntuțe vii, proaspete, puternic colorate. Pentru a le lungi durata de viață se pot depozita până la 7 zile la frigider. Se pot consuma atât cât sunt de mărime mică, proaspăt germinați cât și sub formă de plăntuțe între 2-14 cm. De regulă se consumă doar partea verde și atât, pământul și covorul de rădăcini se aruncă.