Dieta care accelerează metabolismul

Află aici

Organizația Mondială a Sănătății: lista alimentelor otravă

17.11.2014

Alimentația omului modern este fără doar și poate  un roller –coaster cu suișuri și coborâșuri. Ne străduim să mâncăm sănătos ca să ne menținem pe linia  de plutire însă cel mai adesea alegem să ne alimentăm cu mâncare preparată rapid, alimente  procesate sau fast-food pentru că este mai comod

Organizația Mondială a Sănătății avertizează însă că și o serie de alimente pe care le consumăm frecvent la noi acasă pot fi extrem de dăunătoare dacă nu sunt pregătite corect. 

Prepararea anumitor alimente la temperaturi ridicate este dăunătoare.           

În momentul în care anumite alimente sunt tratate termic la temperaturi înalte în compoziția lor se formeaz compuși periculoși. Este cazul bine-nțeles al cartofilor prăjiți dar nu numai aceștia sunt pe lista neagră avertizează specialiști.  Explicația constă în faptul că la temperaturi înalte are loc o reacție chimică numită ”glicarea proteinelor” în timpul căreia moleculele de glucoză se fixează pe proteine. Produșii nocivi rezultați se formează sub efectul căldurii, în mod special în prezența oxigenului, în timpul preparării termice a alimentelor bogate în asparagină (un aminoacid) și în amidon (glucid).

Această reacţie chimică este explicaţia pentru colorarea în brun a anumitor tipuri de pâine, a turtei dulci, a siropurilor colorante, a băuturilor alcoolice şi a sucurilor.  

Lista celor 8 alimente riscante 

De mai bine de 30 de ani se cunoște că produșii rezultați în urma glicării proteinelor (AGE) au efect nociv, mai ales pentru că se acumulează în organism. În categoria acestora intră și acrilamida (glicotoxină) descoperită în 2002 de o echipă de cercetători din Suedia. Aceasta este potențial cancerigenă și toxică pentru sistemul nervos central. Mai mult decât atât se pare că există o legătură între AGE, sindromul metabolic și boala Alzheimer iar pe termen lung ar putea conduce la rigidizarea prematură a arterelor și instalarea hipertensiunii arteriale.

Organizația Mondială a Sănătății a realizat o listă a celor opt alimente  pe care le consumăm frecvent și care sunt responsabile pentru 80% din aportul de acrilamidă: 

  • Cartofii prăjiți;
  • Cartofii copți;
  • Chipsurile din cartofi;
  • Cerealele procesate (sunt recomandate doar fulgii obținuți prin strivirea bobului);
  • Pâinea prăjită;
  • Biscuiții;
  • Pâinea albă;
  • Cafeaua; 

Ce putem face? 

Întrucât este imposibil să trăim fără glucoză și fără oxigen, asimilarea de compuși AGE în organims este inevitabilă. Există însă o serie de măsuri dietetice ce pot limita aportul de AGE cum ar fi: evită supraîncălzirii uleiului pentru prăjit; nu prăji pâinea în exces iar dacă are porțiuni arse înlătură-le, nu rumeni prea mult alimentele în tigaie și limitează consumul de cafea.