Pericolele îndulcitorilor artificiali

08.08.2014

Îndulcitorii artificiali fac parte din alimentaţia noastră de zi cu zi, uneori chiar fără să ştim. Deserturile, gumele de mestecat, sucurile, cafeaua instant, vitaminele masticabile, îngheţată, gelatină, bomboanele, iaurturile, aproape toate produsele dietetice, numite "light" (uşoare), nu sunt nicidecum o alegere înţeleaptă.

Corpul uman şi, în special creierul, a fost proiectat să folosească rezervele de zahăr din sânge în beneficiul său. Competiţia dintre zahărul natural şi înlocuitorii artificiali devine din ce mai acerbă, mai ales în ţările care resimt efectul bolilor datorate consumului mare de zahăr.

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare:

"Gustul lor dulce artificial pacaleste creierul, care asteapta sa apara si caloriile dupa consumul acestor indulcitori. Caloriile nu vin, deoarece acestia nu contin calorii. In aceasta situatie creierul, prin secretia unor hormoni, modifica metabolismul in asa fel incat se retin cantitati mai mari de calorii din celelalte alimente consumate (si) care contin calorii. Astfel, in timp, din cauza stresului metabolic creat ne vom ingrasa si ne vom imbolnavi".

Glucoza hidrogenată, siropul de glucoză hidrogenată, comercializat de firma Roquette sub denumirea de Lycasin, este o soluţie apoasă, care conţine sub 0,3% zaharide libere. Comparativ cu zaharoza, siropul de glucoză hidrogenată produce o minimă coborâre a pH-ului plăcii bacteriene, dovedindu-se mult mai puţin cancerigen (RUGG -GUNN – 1988) şi se foloseşte la îndulcirea alimentelor, a băuturilor şi în siropurile medicinale. Are grad de îndulcire de 0,75;

  • Dezavantaje: Glucoza este metabolizată mai repede in fluxul de sange, ceea ce poate duce la cresteri periculoase ale glicemiei pentru diabetici.

Aspartamul este unul dintre cei mai prezenţi îndulcitori artificiali. Se prezintă sub forma unei pulberi cristaline de culoare albă sau sub forma granulară;

  • Dezavantaje: depresie, , consumul in exces de aspartam expune la gripa, boli de plamani, infectii urinare si intestinale. Lipsa de calciu apare si ea in timp. Folosirea aspartamului are si alte efecte nocive asupra sanatatii: cefalee, insomnie, tulburari de vedere, auz si memorie, oboseala, palpitatii si predispune la ingrasare. 

Zaharina conţine un număr redus de calorii, fapt care nu determina creşterea nivelului zahărului din sânge şi este de 200 până la 700 de ori mai dulce decât zaharoza. Gustul dulce al zaharinei se dezvolta mai lent, dar, după atingerea intensităţii maxime, este destul de persistent. Zaharina are un gust rezidual, amar-metalic, care devine pregnant la concentraţii mari;

  • Dezavantaje: neplaceri digestive sau renale

Sucraloza se foloseşte adesea pentru obţinerea dulciurilor şi a băuturilor răcoritoare, dar ea se comercializează şi ca atare, sub numele de "Splenda", în amestec cu alte substanţe, precum dextroza şi maltodextrina.

  • Dezavantaje: probleme gastro-intestinale, iritaţii şi erupţii cutanate, dureri în piept, dureri musculare, anxietate, depresie.

Care sunt alternativele sănătoase?

Desi mierea de albine are un indice glicemic mediu, este recomandat sa o folosesti in cantitati mici pentru indulcirea cafelei sau a ceaiurilor.

Stevia este o planta dulce care nu contine calorii. Cunoscuta nutritionista britanica Gillian McKeith o recomanda in cartea sa "Hrana vie pentru sanatate " ca avand capacitatea de a regla nivelul zaharului in sange (glicemia), de a infrana pofta de dulciuri si a tempera senzatia acuta de foame, fiind eficienta pentru cei care sufera de diabet sau hipoglicemie.

Siropul de artar este o excelenta sursa de mangan si zinc, cu putine calorii. 2 lingurite (13 grame) de sirop contin 35 de calorii si este mai sarac in fructoza decat siropul de porumb sau nectarul de agave.