Salvează abdomenul de sărbători

Află mai multe

Suprasolicitarea ficatului

03.10.2014

Ficatul este principalul organ care curăță organismul de toxine îndeplinind în jur de 500 de funcții în organism. De aceea este bine să avem grijă de el tot timpul prin felul în care ne alimentăm și ne trăim viața. Perioada vacanțelor este însă un prilej de desfătare dar și de excese atât culinare cât și alcoolice în locurile în care alegem să ne petrecem concediile ceea ce duce la o suprasolicitare a acestui organ vital.

Deși poate să pară ciudat, chiar și o alimentație normală furnizează reziduuri toxice, acest fapt explicând de ce un bolnav cu ficatul funcțional sub 10%, din cauza cirozei, poate intra în comă consumând doar o cantitate de carne proaspătă, chiar dacă este de pui și este preparată dietetic, doar prin fierbere.

O alimentație obișnuită este suportată fără nicio problemă, dar alimentația în exces (chiar dacă este dietetică) poate suprasolicita chiar un ficat sănătos.

De aceea se recomandă moderație și cumpătare în tot ceea ce facem. Însă cum procedăm după o perioadă de vacanță în care ne-am permis tot felul de excese culinare? Iată câteva indicații în rândurile ce urmează.

Cea mai importanta si simpla măsură care trebuie luată atunci când ficatul a fost suprasolicitat printr-un abuz alimentar (supraalimentație, prăjeli, grăsime, alcool etc) constă în punerea ficatului în repaus prin regim alimentar cu o alimentație redusă cantitativ pentru o perioada de timp.

Cum detoxificăm ficatul?

Hidratarea corespunzătoare este obligatorie! Se pot consuma compoturi nu foarte dulci, lapte, lactate, supe sau ciorbe de legume, fructe. Carnea, care furnizează cele mai multe reziduuri toxice pentru ficat, trebuie evitată în aceste situații.

Alimente recomandate pentru curățarea ficatului

Usturoiul - ajută organismul să elimine toxinele. 

Grapefruit - are conținut ridicat de vitamina C și antioxidanti și intensifică procesul natural de curățare a ficatului. 

Sfecla și morcovii - conțin cantități însemnate de flavonoide și beta-caroten și ar trebui consumate pentru a contribui la stimularea și îmbunătățirea în ansamblu a funcției hepatice. 

Ceai verde - adjuvant în îmbunătătirea funcției hepatice. 

Legumele cu frunze verzi - sunt cei mai buni si mai puternici aliați în detoxifierea ficatului și pot fi consumate crude, fierte sau sub formă de sucuri. Bogate în clorofila, verdețurile absorb literalmente toxinele din fluxul sanguin. Cu abilitatea lor distinctă de a neutraliza metalele grele, produsele chimice și pesticidele, aceste alimente detoxifiante oferă o protecție puternică pentru ficat. 

Avocado - acest super-aliment cu densitate mare de nutrienți ajută organismul in producția de glutation, necesar pentru a curăța ficatul de toxine dăunatoare. 

Merele - au continut ridicat de pectina si ofera aportul necesar de componente chimice, care ajuta organismul sa se curete in mod natural si sa elibereze toxinele din tractul digestiv. 

Printr-un astfel de regim alimentar, ficatul are timp să-și regenereze zonele distruse. Capacitatea de regenerare a ficatului este bine cunoscută, ea fiind extraordinară. Se consideră că, dacă după distrugere prin toxine sau extirpare chirurgicala mai rămâne 25% din țesutul hepatic, aceasta cantitate este suficientă pentru regenerarea completă a ficatului.