Lipsa de magneziu, cauza ascunsă a bolilor.

06.02.2015

Magneziul este un mineral esențial pentru menținerea echilibrelor biochimice și implicit a sănătății întregului organism prin funcțiile îndeplinite și prin procentul relativ ridicat pe care îl reprezintă în structura corpului.

Organismul adult conține, în medie, 20-30 de grame de magneziu, peste 50% din acesta fiind în oase (sub formă de fosfat de magneziu și carbonat de magneziu). Deficiențele de magneziu determină în organism o serie de dezechilibre și poate duce la apariția unor afecțiuni grave.

Când apare deficitul de magneziu?

Un nivel scăzut de magneziu poate să fie consecința alcoolismului cronic, arsurilor severe, administrării prelungite de calciu sau a diureticelor, pancreatitei acute, malnutriției sau tulburărilor gastrointestinale de tipul vărsăturilor sau diareei. De asemenea, o hipersecreție a hormonilor suprarenali, hipofizari sau tiroidieni poate duce la o creștere a eliminării urinare de magneziu. Și nu in ultimul rând este cunoscut faptul că în  boala Crohn exista o scadere in absorbtia intestinala a magneziului, acest lucru avand drept rezultat scaderea depozitelor de magneziu din organism.

Cum recunoaștem că avem deficit de magneziu?

Primul care ne atrage atenția despre lipsa magneziului este sis­temul nervos - apar durerile de cap, meteosen­sibili­tatea, senzația de oboseală, crampele musculare. A­tunci când suntem mai vulnerabili din punct de vedere emoțional, lipsa magneziului se manifestă și prin an­xietate, atacuri de panică, nervozitate și un compor­tament agitat.

Dacă deficitul de magneziu se accen­tuează, apar stările de greață și vomă, insomnia, stările de agitație psihică, urmate de oboseală foarte puter­nică, iar alături de atacurile de panică și de anxie­tate, pot apărea și simptome precum frica de spații deschise, frica de aglomerație, de întuneric etc. Lipsa magneziului din organism afectează și sistemul nervos periferic, lucru manifestat prin amorțirea mâinilor și picioarelor, adaptarea difi­cilă la frig.

Ce boli se ascund deseori în spatele carenței de magneziu?

Carența de magneziu este de obicei expresia unor boli concrete și cu interesare sistemică, cum ar fi ciroza hepatică, diabetul zaharat (în special în faza de acidoză diabetică)  diareea cronica, alcoolismul cronic, malnutriția și orice altă patologie de natură digestivă care scade absorbția (intervenții chirurgicale, boli infecțioase). Exista medicamente care pot asocia scăderea magneziului din organism (cum ar fi diureticele). Hipocalcemia este o altă stare care poate duce la deficitul de magneziu.

Cum remediem deficiențele de magneziu?

Dieta este astfel foarte importantă pentru un aport suficient de magneziu în organism. Surse importante de magneziu sunt cerealele integrale, nucile, soia, avocado, cacaoa, fasolea, mazărea, legumele verzi, porumbul și lămâile. Apa este de asemenea o sursă importantă de magneziu, în special apa plată și minerală. Evită sa consumi apa de la robinet. De asemenea, se pot administra capsule de magneziu. În farmacii există o gamă largă de astfel de suplimente. Este indicat ca magneziul sa fie asociat cu vitamina B6, care fixează mineralul în organism.