Scapă de dependenţa de mâncare!

20.02.2014

Unele persoane aleg mâncărurile dulci, alţii mâncărurile sărate şi mulţi dintre ei cred că pofta este o modalitate prin care corpul le transmite ce are nevoie să consume.

Alţii cred că poftele sunt determinate pur şi simplu de foame şi lăcomie. Experţii consideră că poftele apar din mai multe cauze, ce ţin de evoluţie, factori psihologici că stresul sau nefericirea şi uneori, nevoia afectiva pentru un anumit tip de mâncare.

Foamea este felul în care corpul se asigură că primeşte energia necesară, sub forma nutrienţilor de mâncare.

Poftele au şi o componentă psihologică, şi anume dispoziţia, în special cea proastă, fiind un factor puternic; poftim mâncăruri de timp recompense. Acest aspect este în mare parte înrădăcinat în copilărie, când părinţii ne oferă dulciuri pentru a ne recompense.

Simptomele dependeței de mâncare

  • Credeţi  că nu puteți controla aportul de alimente, în special mâncare de fast-food, mâncăruri cu nivel mare de zahăr?
  • Ați încercat diferite diete sau programe de pierdere în greutate, dar nici unul nu a dat rezultate pe termen lung?
  • Ați încercat să vă impuneţi voma, folosind laxative ,pentru a evita creșterea în greutate după ce ați mâncat mult?

Mulţi dependenţi de alimente sunt obezi și au încercat numeroase metode pentru  a-şi ţine în frâu greutatea cum ar fi de exemplu (diete, medicamente, intervenții chirurgicale, etc), dar nimic nu a creat o soluție permanentă. Alte dependenți de alimente nu au fost obezi.            

Greutatea lor fizică a fost controlată prin măsuri extreme, cum ar fi exerciţii fizice excesive, purjare prin vărsături sau laxative (bulimie), sau severe și nesănătoase limitarea de produse alimentare (anorexie). Indiferent de ce versiune de dependenţa de alimente ţi se potriveşte, toate aceste simptome devin mai severe, cu timp și în cele din urmă duce la probleme fizice, care pot crea o moarte timpurie și uneori dureroase.

Simptome emoţionale ale dependenţei de mâncare:

  • Te găseşti în postura  de a avea o stare de depresie, fără speranță, trist sau găseşti ruşinos mâncatul, sau găseşti ruşinoasa greutatea ta?
  • Ai observat vreodată că  după consumul de zahăr, făină sau grâu devii mai iritabil?

Dependenții de alimente pot observa că emoțiile lor devin mai severe, intense, sau nerezonabile atunci când consuma substanțele ce duc la dependență. Pentru mulți dependenți de alimente, viața sentimentală li se poate deteriora în sentimente de disperare, depresie, sau gânduri de sinucidere.

Simptome sociale ale dependenţei de mâncare:

  • Mănânci în locuri retrase în aşa fel încât nimeni să nu te vadă?
  • Eviţi interacţiunile sociale deoarece simţi că nu arăţi sufficient de bine ori că nu ai ţinuta adecvată?
  • Furi mâncarea altora?

Viaţa socială a unui dependent de mâncare este afectată de sentimentul obsesiv şi acela fiind gândul la mâncare. Contactul vizual cu oamenii, sau a avea interes în a nutri sentimente în a-şi face relaţii de prietenie, ori relaţii intime, toate acestea trec pe planul doi.

Cum să scăpăm de senzaţia de mâncare?

Unul dintre cele mai importante aspect atunci când vrem să slăbim este să limităm cantitatea de mâncare pe care o consumăm, normal la mulţi dintre noi acest lucru ni  s-ar părea foarte greu, unii dintre noi fiind pofticioşi.

Ascultaţi o muzică relaxantă, ascultând tonuri calme, vei amesteca mai lent şi stfel te vei satura mai repede. Chiar dacă eşti presat de timp, stresul se va diminua şi senzaţia de saţietate va veni înainte de a mânca mai mult decât este nevoie.

Lumânările cu aroma de vanilie va alunga pofta de dulce, care este unul din principalii duşmani al corpului uman.